Zaman Manusia Dalam Kelalaian

ghaflah

Renungan Bersama Ihya Assunnah Solution

Pesan-Pesan Islam Kepada Generasi Muda
Mempergunakan waktu dengan sebik-baiknya.

Dunia generasi muda saat ini lebih banyak diisi oleh kegiatan hura-hura dan membuang-buang waktu. Pada hal waktu adalah sesuatu yang amat mahal dalam hidup seseorang. Betapa banyak orang menyesal di hari tua karena lalai di hari mudanya. Semasa muda waktunya habis di warnet, di kedai kopi, nongrong di jalanan, atau main game dan bersenda gurau. Pada hal agama kita memerintahkan kepada umatnya agar mempergunakan waktu sebaik mungkin. Allah berfirman:

وَالْعَصْرِ (1) إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ (2) إِلَّا الَّذِينَ آَمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ (3) [العصر/1-3]
“Demi masa, Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran”.

Betapa banyak ayat yang menerangkan tentang waktu dan Allah bersumpa dengan waktu-waktu tersebut. seperti dalam ayat di atas Allah bersumpah dengan waktu asar. Karena waktu asar adalah saat orang menghitung untung rugi yang dialaminya pada setiap hari. Nah pernahkah kita melakukan hal itu dalam perjalanan hari-hari kita?

Rasulullah ﷺ bersabda:

عن ابن عباس رضي الله عنهما قال: قال النبي ﷺ ((نعمتان مغبون فيهما كثير من الناس الصحة والفراغ)) رواه البخاري
Dari Ibnu Abbas mengatakan : Nabi ﷺ bersabda : “Dua nikmat yang banyak orang melalaikannya, sehat dan waktu luang”. [HR.Bukhari]

Dan sabda Rasulullah ﷺ:

عَنْ عَمْرِو بْنِ مَيْمُونٍ ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ r قَالَ لِرَجُلٍ وَهُوَ يَعِظُهُ : ” اغْتَنِمْ خَمْسًا قَبْلَ خَمْسٍ : شَبَابَكَ قَبْلَ هَرَمِكَ ، وَصِحَتَكَ قَبْلَ سَقَمِكَ ، وَغِنَاكَ قَبْلَ فَقْرِكَ ، وَفَرَاغَكَ قَبْلَ شُغْلِكَ ، وَحَيَاتَكَ قَبْلَ مَوْتِكَ ” رواه الحاكم وصححه الشيخ الألباني في صحيح الجامع (1077).
Dari Amr bin Maimun, Rasulullah ﷺ memberikan nasihat kepada seorang laki-laki : “Mafaatkan lima perkara sebelum lima perkara; masa muda sebelum tua, sehat sebelum sakit, kaya sebelu miskin, luang sebelum sempit dan hidup sebelum mati” [HR. Al Hakim]

Dan Rasulullah ﷺ bersabda lagi:

وعن معاذ بن جبل قال قال رسول الله ﷺ لن تزول قدما عبد يوم القيامة حتى يسأل عن أربع خصال عن عمره فيما أفناه وعن شبابه فيما أبلاه وعن ماله من أين اكتسبه وفيما أنفقه وعن علمه ماذا عمل فيه رواه البيهقي والبزار والطبراني بإسناد صحيح واللفظ له. ( صحيح الترغيب والترهيب – (ج 3 / ص 227)
Dari Mu’azd bin jabal t ia berkata telah bersabda Rasulullah ﷺ: “Tidak akan melangkah seseorang pada hari kiamat sampai ditanya tentang empat hal: tentang umurnya di mana ia habiskan? tentang masa mudanya untuk apa ia gunakan? tentang hartanya dari mana ia peroleh dan kemana ia belanjakan? serta tentang ilmu apa yang telah ia amalkan?”

Ibnu Umar pernah berkata:

(إذا أمسيت فلا تنتظر الصباح وإذا أصبحت فلا تنتظر المساء وخذ من صحتك لمرضك ومن حياتك لموتك). رواه البخاري
“Apabila engkau di sore hari janganlah engkau menunggu pagi dan apabila engkau di pagi hari janganlah engkau menunggu sore. Ambilah dari masa sehatmu untuk masa sakitmu dan dari masa hidupmu untuk kematianmu”.

Dr. Ali Musri Semjan Putra, MA

 

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHHI WABARAKATUH

RAYUAN PENYERTAAN PROGRAM JOM QURBAN DI SELATAN , KEMBOJA

KAMI IHYA ASSUNNAH SOLUTION INGIN MENARIK PERHATIAN KAUM MUSLIMIN DAN MUSLIMAT BERKAITAN DENGAN IBADAH QURBAN 2017M/1438H DI BUMI SELATAN KEMBOJA ADALAH DENGAN NILAI RM 380 SATU BAHAGIAN.*

TEMPAT-TEMPAT YANG AKAN KAMI DILAKSANAKAN IBADAH QURBAN ADALAH SEPERTI BERIKUT:

1-DI MADRASAH AL-HUSAINI, KG. MOLEKUL, KAMPOT 2-MASJID ISMAILI, THOL TENG, KAMPOT, 3-MADRASAH MAHMUD MAHYUDDIN. 4- MASJID HAKIM HASSAN, KG. SOM. 5- PUSAT BAHASA ARAB AL-UMRIAH, KOH KONG,             6- MADRASAH IMAN TARBAWI, KOH KONG. 7- MADRASAH IMAN TARBAWI, KOH KONG. 8- PERKAMPUNGAN MUALLAF YANG AMAT MISKIN , KG. TURKI, KOH KONG, SELATAN KEMBOJA.
LEMBU PERTAMA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH NURUL IHSAN, KAMPOT :

1.1-HASLINA BINTI ISMAIL.
1.2-MOHD NOR BIN YAAKUB.
1.3-MUHAMMAD AMSYAR HAZIM BIN SUHAIMI.
1.4-MUHAMMAD DZUL FAKAR AIMAN BIN SUHAIMI.
1.5-MOHAMMED NAZRI BIN HAMZAH.
1.6
1.7
Jumlah Penyertaan terkini, (5 /8/2017) Mohon Para Sahabat Yang Budiman Melengkapkan Baki Bahagian Yang Belum Mendapat Penyertaan.

Kami juga menerima sumbangan untuk disalurkan kepada masyarakat Islam Selatan Kemboja yang amat-amat memerlukan.

Kepada yang berminat sila hubungi atau WhatsApp ke nombor *019-9576237* (Ustaz Amin).

Tarikh tutup 25 Ogos 2017 – Sila hantar salinan slip bank in tuan-puan kepada kami melalui gmail ihyaassunnah68@gmail.com setelah tuan-puan membuat bayaran ke akaun Maybank 553131011505. Jutaan Terima kasih Diatas Sumbangan dan Sokongan Tuan-puan yang berterusan kepada kami.

Mohon Ihsan Para Sahabat Yang Budiman Untuk Sama-Sama Menyampaikan Risalah Ini Kepada Waris Terdekat dan Sahabat Handai. Jutaan Terima Kasih Diatas Keprihatinan Semua Pihak.

 

Kunjungi Kami Di laman Ini:

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/…/program-qurban-…/

Sila kunjungi laman berikut untuk mengetahui aktiviti kebajikan kami di bumi Kemboja :

https://wordpress.com/post/muslimcambodiablog.wordpress.com/1160

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/…/pengenalan-akti…/

Warga Islam Kemboja mati disebabkan kurang zat dalam pemakanan

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/2017/06/21/ikan-ajaib-yang-menyelamat-warga-kemboja/

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/2017/07/24/jom-qurban-di-selatan-kemboja/

 

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s