Akhlak Mulia Dapat Merawat 3 Musibah

Photo

Bismillah..!!! Seorang isteri ditinggal suaminya kerja.. Suami pulang sabtu dan minggu.. Saat ditinggal kerja.. ditinggal uang buat kebutuhan seminggu..!! Saat itu hari sabtu pagi.. Suaminya pulang sabtu siang… Uang tinggal 25 ribu… Rencananya mau dibelanjakan memasak kesukaan suami… Tetapi tiba-tiba ada seorang nenek tua yang bawa pisang.., Nenek itupun menawarkan,

“Bu dibeli pisang ini.. terserah berapa, yang penting saya ada ongkos buat naik bis pulang..!!!” Wanita itu bingung.. Uang tinggal 25 rb, dan dia tidak suka pisang, juga suaminya tidak suka pisang.. tapi hatinya ingin memberi..!! Dengan BISMILLAH.. diberikan Uang 25 ribu.., dan pisangnya suruh bawa daripada tidak kemakan..!! Nanti suami masakkanlah seadanya di dapur..,” pikirnya..!! Sampai di dapur, ternyata beras habis, kulkas tida ada isinya.. telur satupun tidak ada.. kopi habis.. Gula habis.. dia nangis krn tidak bisa masak… Mau pinjam paling , ntar dimarahin suaminya juga.. dan tidak ada bukti pisang untuk alasannya.., dia tidak bisa belanja hari ini.. sangat bingung.., takut dan tidak tahu mau ke mana..!!! Yang bisa dilakukan hanya wudhu dan sholat…

“YA ALLAH SAYA TIDAK BERBUAT SALAH MENURUT SAYA… YA ALLAH SAYA PASRAH… SEMOGA SAYA SABAR DAN KUAT JIKA NANTI SUAMIKU MARAH TIDAK ADA MAKANAN DAN KOPI..!!!”
Dan ternyata jam 11 suaminya datang… Keringat dingin bercucuran.. muka pucat.. tidak berani menatap suaminya… Senyum terpaksa… dan menahan tangis… hanya bisa sambut dengan air putih… itupun dengan gemetar memberikannya.., suami tanya,”Kamu sakit Bu..? Koq pucat..?” Isterinya menjawab, “Tidak.”

Dan buru-buru ke belakang.., Suaminya pun memanggil.. Si isteri makin gemetar.. “BU..!!” Serasa mau pingsan si isteri menghampiri suami..!! Suamipun menyapa, “Duduk Bu..” Isteri merasa langit seakan runtuh… Suami bertanya, “Belum masak ya..??” Tangis isteri tidak bisa dibendung lagi… Maafkan aku Pak… Aku salah… aku tidak minta izin dulu… karena saya iba sama nenek itu… jadi aku kasihkan.., tiba tiba suaminya memotong pembicaraan isterinya.., “Apaan sihhh…”

Tangis isteri makin menjadi dan tidak bisa ditanyain..!!! Suaminya bertanya, “Kamu kenapaaa nangis.. sakit?.. nenek siapa..?? Maksud aku.. Kalau belum masak.. Kebetulan, aku beli nasi dan ayam goreng lengkap dengan urap dan lalapan.., anak anak pasti suka.. oh iya aku belikan soto juga kesukaanmu… Ini Uang 25 juta.. Proyek bapak yang bulan lalu selesai penghitungannya.., yang 10 juta tak bawa.. buat servis motor, benarin kamar mandi.., tidak apa-apa kan tidak semuanya ke ibu..?? Tanya sang bapak..!!!

Si isteri makin menjadi nangisnya.. dan turun sujud syukur..
Setelah itu mendekap di pangkuan suaminya…
Isteri berkata ,”Saya keluarkan 25 ribu..
selang tiga jam diganti sama ALLAH 25 juta..”
ALLAHUAKBAR..!!! Ini cerita nyata..!!

INDAHNYA SEDEKAH..!!! Dan barangkali yg membaca tulisan ini juga menangis. 😅😢😭👍
Semoga menjadi inspirasi buat kita semua, Aamiin..!!!

Do’a :
Yaa Allah jadikanlah saudaraku Semuslim Dermawan,
Yakinlah Rezeki Itu Jaminan Allah SWT
“Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, maka Allah akan menunjukkan kepadanya jalan keluar dari kesusahan, dan diberikan-nya rezeki dari jalan yang tidak di sangka-sangka, dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, niscaya Allah mencukupkan keperluannya.” (Surah At-Talaq ayat 2-3)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Salam Ramadhan Al-Kareem

 

MOHON SUMBANGAN IKHLAS BAGI MERINGANKAN BEBAN UMAT ISLAM DI SELATAN, KEMBOJA YANG MENDAPAT UJIAN ALLAH SWT

 

KELEBIHAN WAKAF DAN BERINFAQ HARTA JALAN ALLAH SWT.

 

Allah ta’aala menjanjikan kelebihan dan keutamaan di sebalik kedermawanan seseorang yang rajin berinfaq.

 

قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ

 

“Katakanlah, “Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezki bagi siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan menyempitkan bagi (siapa yang dikehendaki-Nya).” Dan apa sahaja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dia lah Pemberi rezki yang sebaik-baiknya.” (QS Saba’ ayat 39)

 

Bahkan dalam sebuah hadis Nabi Muhammad SAW  menggambarkan keuntungan yang bakal diraih seseorang yang rajin berinfaq di pagi hari sekaligus kerugian yang bakal dideritanya bilamana ia tidak peduli berinfaq di pagi hari.

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا مِنْ يَوْمٍ يُصْبِحُ الْعِبَادُ فِيهِ إِلَّا مَلَكَانِ يَنْزِلَانِ فَيَقُولُ أَحَدُهُمَا اللَّهُمَّ أَعْطِ مُنْفِقًا خَلَفًا

وَيَقُولُ الْآخَرُ اللَّهُمَّ أَعْطِ مُمْسِكًا تَلَفًا (البخاري)

 

Tidak ada satu  subuh pun yang dialami hamba-hamba Allah kecuali turun kepada mereka dua malaikat.        Salah satu di antara keduanya berdoa: “Ya Allah, berilah ganti bagi orang yang berinfaq”, sedangkan yang satu lagi berdo’a “Ya Allah, berilah kerosakan bagi orang yang menahan (hartanya)” (HR Bukhary 5/270)

 

Jom berinfaq  dan berwaqaf  di Jalan Allah SWT melalui Ihya Assunnah Solution

Bantulah warga muslim Melayu Champa di pendalaman Selatan Kemboja, semoga dengan sumbangan tersebut membuat Allah SWT membuka pintu rezeki buat tuan dengan melimpah ruah in sya Allah.

 

Besarlah Harapan Kami Umat Islam Melayu Champa Di Selatan, Kemboja  Kepada Saudara-Saudari  Seagama Untuk Menderma  RM10 Bagi Bagi Meringankan Beban Umat Islam Islam Di Selatan, Kemboja Yang Mendapat Ujian Allah Swt

 

. Hulurkan sumbangan ikhlas anda melalui Ihya Assunnah Solution Maybank 553131011505 – Sumbangan Anda Lambang Kekuatan Pertalian Ukhuwah Islamiah Seaqidah Dan Lambang Ketinggian Iman Anugerah Allah SWT Yang Tidak Dapat Dinilai Oleh Makhluk Ciptaan Allah SWT. Hanya Allah SWT Sahaja Yang Mampu Membalas Setiap Sen Yang Anda Sumbangankan Di Jalan Nya.
Mohon hantar salinan slip bank in ke talian +6 0199576237(Ustaz Amin) http://ipkkelantan.wasap.my

atau emaikan ke ihyaassunnah68@gmail.com untuk direkod maklumat yang anda sumbangankan. Jazakumullahu Khairul Jaza’ Fiddunya WalAkhirah Ya Mujiibas Sailiin….

Sila kunjungi kami

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/2017/12/29/asian-fondatiaon-for-education-and-development/

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2018/02/03/melayu-champa-cambodia/

https://wordpress.com/post/peribadirasulullah.wordpress.com/46725

https://peribadirasulullah.wordpress.com/2018/03/03/ihya-assunnah-solution-menunaikan-amanah-warga-malaysia-di-sihanoukville-selatan-kemboja/

Pengenalan Ihya Assunnah Solution

https://www.youtube.com/watch?v=13Gi0MilEa0

Misi Menyampaikan Bantuan Ke Selatan Kemboja 2017

https://www.youtube.com/watch?v=64UO1RimxQI

Jutaan Terima Kasih Dan Ucapan Setinggi-tinggi Penghargaan Kepada Insan-Insan Mulia Yang Telah Menderma- Amanah Tuan-Puan Akan Kami Tunaikan – Semoga Amalan Kita Diterima Oleh Allah SWT… Amin Ya Allah, Terimalah Amalan Kami…..

Wahai Sahabat-Sahabtku, Kami meminta kepada kalian sedikit sumbangan dari kalian kerana kami dengar pesanan Allah SWT, bahawa pada harta kalian ada bahagian untuk kami iaitu zakat untuk fakir miskin dan ibnu sabil…

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s