Kisah Penuh Pengajaran

 

Image may contain: one or more people and text

Renungan Bersama Ihya Assunnah Solution

SUAMI ISTERI WAJIB BACA.
▩▩▩▩▩▩▩▩▩▩▩▩▩▩

Kisah ini agak panjang tetapi berbaloi bagi sesiapa yang meluangkan masa membacanya….

MENYELAMATKAN PERKAHWINAN DENGAN UBAH DIRI
.

Satu hari saya bersembang bersama dengan anak perempuan saya. Dia beritahu saya, “Ayah nak tahu tak, masa kecil-kecil dulu, satu perkara yang paling saya takut sekali, ialah bila ayah dengan ibu sering bergaduh dan hampir-hampir nak bercerai. Tapi saya syukur sangat ia tak terjadi sampai hari ini”. Kata anak perempuan saya..
.
Saya hanya tersenyum saja.. teringat kisah lama.
.

Bila saya imbau kembali pengalaman tersebut, saya rasa ada baiknya saya kongsikan dengan anak perempuan saya peristiwa ini, semoga ia boleh dijadikan pengajaran pada mereka nanti.
.

Dahulu ayah berkahwin dengan ibu engkau atas dasar suka sama suka, tetapi ayah sendiri tak berapa pasti apa yang ayah suka pada ibu engkau, tapi apa yang ayah tahu, makin lama masa berlalu, makin banyak perkara yang tak bersesuaian antara kami. Kadang-kadang nak buat keputusan nak makan kat mana pun boleh jadi gaduh. Makin lama, perbezaan semakin ketara. Salah sikit, ibu engkau merajuk berhari-hari. Salah sikit, ayah sendiri naik angin, kadang-kadang sampai baling barang kesana kemari. Ayah tahu, anak-anak semua jadi takut pada ayah, tapi ayah rasa ibu engkau selalu buat perkara yang ayah tak suka. Pergaduhan kami jadi semakin kerap, ia berlarutan bertahun-tahun. Masing-masing tak boleh salah sikit, dua-dua nak melenting, tidur pun kadang-kadang asing-asing. Kami rasa perkahwinan ini sudah semakin mustahil untuk diselamatkan, penyelesaian yang mampu difikirkan hanyalah PENCERAIAN sahaja. Cuma apabila fikir pasal anak-anak, ayah jadi sebak dan sering kali cuba buang pemikiran tersebut.
.

Satu hari ayah kerja outstation, cuba telefon ibu engkau nak bertanya khabar, ayah tak tahu macamana ianya berakhir dengan pertengkaran. Ibu engkau terus hempas telefon. Waktu itu ayah benar-benar frust, give up, rasa keseorangan, marah, ayah jerit sorang-sorang dalam kereta dan waktu itu ayah rasa ia betul-betul dah sampai limit. Sudah habis tahap kesabaran yang ada dalam diri ini.
.

Malam tu ayah tidur disebuah hotel budget. Malam tu cuba nak tidur, tapi mata tak boleh lelap. Sakit hati dekat ibu engkau dah sampai tahap maksima. Jam dah tunjuk pukul 2 pagi, mata masih tak boleh lelap. Nak call ibu engkau semula seperti mana yang ayah buat selalu, sebab ayah selalu mengalah akhirnya, rasanya kali ini tidak lagi lah. Kali ini ayah nekad, apa nak jadi, jadilah. Ayah dah tak sanggup hidup bersama ibu engkau lagi. Kepala batu, kuat merajuk, sombong, tak pernah nak jaga hati suami, buat perkara yang suami tak suka, tak dengar nasihat, suka melawan, tak jaga makan minum ayah dan tak mahu-mahu berubah jadi isteri yang baik.
.

Dalam keadaan yang tak keruan itu, ayah tak sedar bila masa ayah bangun dan ayah ambil sejadah dan ayah solat ditengah-tengah malam. Ini jalan terakhir, ayah berdoa dan mengadu pada ALLAH. Itulah malam yang ayah tak boleh lupa hingga hari ini. Ayah mengadu yang kahwin dengan ibu engkau adalah satu kesilapan dan ayah dah tak mahu terusnya lagi. Memang ayah benci dan menderita dengan perkataan cerai, apa lagi bila terbayang muka anak-anak, tetapi meneruskan hidup dengan ibu engkau juga satu penderitaan. Tetapi semakin lama ayah berdoa dan mengadu kepada Tuhan, tiba-tiba ayah mula konfius, ayah rasa ayah orang baik, ayah selalu betul dan ibu engkau bukanlah orang jahat, dia tak pernah menduakan ayah, dalam hidup dia bukan ada orang lain pun, hanya ayah sahaja, tapi kenapa perkahwinan kami tidak bahagia, kenapa banyak sangat perbezaan pendapat, kenapa dia tak mahu berubah ikut cakap ayah?
.

Akhirnya, suatu keajaiban berlaku. Dalam keadaan air mata masih berlinangan di pipi ayah, dalam keadaan yang sangat putus asa dengan ibu engkau, tiba-tiba ayah seperti terasa sesuatu memaksa masuk dalam fikiran ayah. Seperti ayah mendapat kekuatan bercakap dengan diri ayah sendiri. “Ayah tak boleh nak ubah ibu engkau, ayah hanya boleh ubah diri ayah sendiri. Ayah pun berdoa, ya Allah, jika memang benar aku tidak boleh mengubah isteri ku ini, tolonglah ubah diriku pula. Bantulah aku ya Allah.”
.

Esoknya, ayah naik kereta dan mulakan perjalanan balik kerumah kerana kerja outstation ayah sudah habis. Sesampai dirumah, anak-anak riang gembira sambut ayah balik, tapi ibu engkau bergegas pergi ke dapur, buat kerja dia, dan langsung tak salam dengan ayah, langsung tak bercakap dengan ayah pada hari itu.
.

Malam tu, ayah tidur, tapi ibu engkau bagi belakang aje kat ayah. Bila ayah dah rasa ibu engkau benar-benar tidur, ayah selimutkan dia, dan ayah perasan tiba-tiba dia terjaga dan buang selimut tersebut. Kali ini ayah tersenyum saje, tak seperti selalu.
.

Esok pagi, ayah datang dekat-dekat ibu engkau, ayah bagi salam, dan ayah tanya dia “Saya nak tanya awak, apa yang saya boleh buat pada hari ini supaya hari ini lebih baik untuk awak?”
.

Ibu engkau lihat ayah dengan marah dan merajuk, “Cakap apa ni?”

Ayah ulang lagi “Saya nak tanya awak, apa yang saya boleh buat pada hari ini supaya hari ini lebih baik untuk awak?”
.

“Awak memang tak boleh, dah bertahun awak. Pasal apa awak tanya ni?”
.

“Saya benar-benar ingin berubah kali ini, saya benar-benar ingin tahu apa yang saya boleh buat supaya awak bahagia.”
.

Ibu engkau menjeling sinis, “Ha, kalau awak betul-betul nak buat, tu, pergi lah cuci baju, basuh pinggan mangkuk kat dapur tu”
.

Mesti waktu tu ibu engkau jangka ayah akan mengamuk lagi seperti biasa, bertengkar lagi, tapi ayah hanya senyum dan mengangguk, tup tup ayah pergi ke dapur, cuci pinggan, ambil semua pakaian, masuk ke dalam washing machine, tunggu sampai kering dan sidai di ampaian, bila siap, barulah ayah bersiap-siap untuk pergi kerja. Seperti biasa kalau ibu engkau merajuk, jangan harap apa-apa sarapan pagi akan ada. Tapi kali ini ayah tak kisah. Bila dah siap, ayah cium kepala ibu engkau dan ayah terus pergi kerja.
.

Esok pagi ayah buat perkara yang sama, pagi-pagi ayah bangun, ayah bagi salam kat ibu engkau dan ayah tanya dia, “Saya nak tanya awak, apa yang saya boleh buat pada hari ini supaya hari ini lebih baik untuk awak?”
.

Mata ibu engkau masih pandang kelain, “Hendak sangat buat, buatlah sarapan pagi untuk anak-anak”
.

Ayah tarik nafas dalam-dalam, ibu engkau tahu, ayah kalut nak pergi kerja, dan ayah rasa dia sengaja nak tengok ayah nak mengamuk lagi, tapi kali ini ayah hanya senyum, ayah mengangguk, dan ayah terus pergi kedapur buatkan sarapan roti bakar, telur goreng dan air kopi panas. Semuanya ayah letak bawah tudung saji. Lepas tu, ayah sendiri tak makan, dan ayah bersiap utk pergi kerja sebab dah lewat. Sebelum pergi ayah cium kepala ibu engkau dan baru ayah pergi kerja.
.

Esoknya, pagi-pagi lagi ayah dah bangun, ayah gerak ibu engkau, bagi salam dan ayah tanya soalan yang sama, “Saya nak tanya awak, apa yang saya boleh buat pada hari ini supaya hari ini lebih baik untuk awak?”
.

“Tak ada apa awak, tak ada yang awak boleh buat pun, saya minta maaf, hati saya dah terlalu sakit. Tolonglah jangan tanya soalan tu lagi. Tapi kenapa awak buat semua ni?”
.

“Saya dah berjanji pada diri saya sendiri, mulai hari ini sehingga akhir nyawa saya, saya akan berusaha untuk buat perkara yang boleh membahagiakan awak”
.

Ibu engkau diam, mata dia pandang ke tempat lain, tapi ayah perasan, ada manik jernih dimatanya. Bila ayah berlalu kerana bersiap nak pergi kerja, ayah perasan ibu engkau lap mata dia.
.

Esoknya dan esoknya dan esoknya seperti biasa ayah tanya soalan yang sama pada ibu engkau, sehinggalah pada minggu kedua, satu pagi tu, satu keajaiban berlaku. Seperti biasa pagi tu ayah tanya soalan yang sama pada ibu engkau, tiba-tiba ibu engkau menangis dan peluk kaki ayah, “Tolonglah jangan tanya soalan tu lagi, awak bukan masalahnya, sebenarnya sayalah yang bermasalah, saya keras hati, saya tak tahu kenapa awak boleh tahan hidup dengan saya”.
.

Perlahan-lahan ayah angkat dagu ibu engkau dan ayah cakap,
“Kerana awak penting dalam hidup saya, kerana awak ibu kepada anak-anak saya, kerana awak teman saya sebelum ini, kerana awak tak pernah tinggalkan saya walau bagaimana pertengkaran kita sekali pun, kerana saya nak selamatkan perkahwinan kita dan kerana saya sangat sayangkan awak”
.

Ayah tanya lagi “Apa yang saya boleh buat pada hari ini supaya hari ini lebih baik untuk awak?”
“Patutnya saya yang tanya soalan itu”
“Awak memang patut tanya, tapi bukan hari ini, kerana saya yang perlu DIUBAH DAN BERUBAH, saya nak awak tahu betapa bermaknanya diri awak dalam hidup saya. Saya sayang awak sangat. Jadi apa yang saya boleh buat pada hari ini supaya hari ini lebih baik untuk awak?”
.

Ibu engkau renung ayah dan dia kata ” Boleh kita spend masa dua-dua bercuti, kita tinggal budak-budak kat rumah atok dia”
“Cadangan yang baik, jom kita plan hari ini kita nak pergi mana?”
.

Saya terus lakukan perkara yang sama selama lebih dua bulan, dan keadaan berubah perlahan-lahan. Bertengkar sudah tiada lagi. Ibu engkau pun dah pandai tanya soalan yang sama pada ayah. “Apa yang awak nak dari saya? Macamana saya boleh jadi isteri yang lebih baik?”
.

Dinding yang memisahkan kami selama ini telah runtuh. Kehidupan ibu dengan ayah lebih bahagia. Kadang-kadang masih juga terjadi pertengkaran, tetapi cara pertengkaran tersebut jauh berbeza, kami berselisih faham sahaja, tidak lagi bertengkar sehingga menyakitkan hati masing-masing, tidak seperti dulu lagi.
.

Ayah dan ibu kahwin dah lebih 20 tahun, ayah bukan saja sayang ibu engkau, ayah suka dia, ayah perlukan dia. Banyak perbezaan pendapat ayah lihat ia menjadi kekuatan dalam kehidupan kami, selebihnya ayah dah tak kisah. Ayah telah belajar bagaimana mengambil berat antara satu sama lain dan yang terpenting, kami mendapat kekuatan untuk buat perkara itu.
.

Perkahwinan sesuatu yang sukar nak. Tetapi mendapat teman didalam hidup merupakan satu anugerah besar daripada Tuhan. Saya sering bertanya apa yang boleh saya lakukan untuk menjaga anugerah ini.
.

Marilah kita sama-sama mendalami ilmu kekeluargaan demi kesejahteraan dan keharmonian rumahtangga kita semua.


Menerima tulisan ini daripada seorang sahabat melalui aplikasi Whatsapp tanpa diketahui siapa penulisnya. Didoakan yang menulis dan memanjangkannya diberikan pahala yang melimpah ruah. Nasihat yang bermanafaat

NOTA PENTING

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Rayuan Bagi Melengkapkan 3 Bahagian Qurban Yang Belum Ada Penyertaan.

Dengan RM380 bersama niat yang penuh Ikhlas, Anda mendapat pahala yang tidak terhitung jumlahnya untuk anda dan semua ahli keluarga – In Sya Allah. Berkeyakinan dengan hadis Rasulullah SAW, Zaid bin Arqam R.A. meriwayatkan (maksudnya): “ Para sahabat Rasulullah bertanya: ‘Wahai Rasulullah! Apakah yang ada pada qurban itu? ’Rasulullah menjawab : ‘Ia adalah sunnah bapa kamu Ibrahim’. Mereka berkata: ‘Apa yang akan kami perolehi darinya wahai Rasulullah?’ Rasulullah menjawab: ‘Bagi setiap titik darah satu kebajikan’. Mereka berkata: ‘Bagaimana pula dengan bulu wahai Rasulullah?’ Rasulullah menjawab: ‘Bagi setiap helai bulu satu kebajikan.’” (Hadith riwayat Ibnu Majah)

Jom sertai program Qurban anjuran kami Ihya Assunnah Solution 2017. Sila masukkan RM 380 ( 1Bahagian) ke akaun Maybank 553131011505 dan hantarkan salinan slip bank in tersebut melalui WhatsApp ke no tel 0199576237 (Ustaz Amin) atau email kepada ihyaassunnah68@gmail.com untuk direkod maklumat. Marilah membina kehidupan yang selesa dan abadi di Akhirat nanti, In Sya Allah.

 

Kunjungi Kami Di laman Ini:

KENALI KAMI

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/2017/06/21/pengenalan-aktiviti-ihya-assunnah-solution/

MISI BANTUAN RAMADHAN 2017

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/2017/07/10/misi-bantuan-ramadhan-ke-kemboja-2017/

QURBAN 2016

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/2017/07/17/program-qurban-2016-ihya-assunnah-solution/

WAQAF AL-QURAN DALAM BAHASA KHMER

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/2017/08/06/perlaksanaan-program-waqaf-al-quran-dalam-bahasa-khmerkemboja/

WAQAF TELEKUNG SOLAT

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/2017/08/07/program-wakaf-telekung-untuk-fakir-miskin/

Warga Islam Kemboja mati disebabkan kurang zat dalam pemakanan

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/2017/06/21/ikan-ajaib-yang-menyelamat-warga-kemboja/

Jutaan terima kasih diatas sumbangan dan sokongan yang berterusan dari Insan-Insan Mulia dari Malaysia, Singapore, Brunei dan Indonesia, In Sya  Allah sumbangan anda akan kami sempurnakan di hari yang mulia di Hari Raya Aidil Adha melalui wakil Mahsiswa dan Mahasiswi Universiti Fatoni, para imam, para pendakwah dan para ustaz yang telah menabur jasa di bumi Kemboja- In Sya Allah.

 

BERIKUT ADALAH SENARAI PENYERTAAN TERKINI (17/8/2017) BERSAMA IHYA ASSUNNAH SOLUTION :

LEMBU PERTAMA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH NURUL IHSAN, KAMPOT :

1.1-HASLINA BINTI ISMAIL.

1.2-KAMALIAH BT MAHMOOD.

1.3-MUHAMMAD AMSYAR HAZIM BIN SUHAIMI.

1.4-MUHAMMAD DZUL FAKAR AIMAN BIN SUHAIMI.

1.5-MOHAMMED NAZRI BIN HAMZAH.

1.6-SAID BIN CHE MAT.

1.7-SHAMSIAH BT ABDUL MAJID.

LEMBU KEDUA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH AL-HUSAINI, KG. MOLEKUL, KAMPOT, SELATAN KEMBOJA.

2.1-NOR HASHIMAH BT ABDULLAH.

2.2-TENGKU-PONDOK P.TUMBOH.

2.3-RAHMAH NOORDIN

2.4-MEHDI RIAZI.

2.5-SALMAN RIAZI.

2.6-AMIR MOHD HELMI.

2.7-PIAH BINTI LELA SUTAN.

LEMBU KE TIGA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MASJID ISMAILI, THOL TENG, KAMPOT,SELATAN KEMBOJA.

3.1-HAMBA ALLAH.

3.2- SITI NADIAH BT SAMSUDDIN.

3.3- KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

3.4- KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

3.5- KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

3.6- KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

3.7-KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

SEMOGA ALLAH SWT MENERIMA AMAL SOLEH YANG KITA USAHAKAN.

 

 

10 Dosa-dosa Besar menurut Al-Quran

No automatic alt text available.

Renungan Bersama Ihya Assunnah Solution

_*10 Dosa-dosa Besar menurut Al Quranul Karim*_

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ
بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

– اَللَّهُمَّ أَجِرْنِي مِنَ النَّارِ
– اَللَّهُمَّ أَجِرْنِي مِنَ النَّارِ
– اَللَّهُمَّ أَجِرْنِي مِنَ النَّارِ

Dosa adalah tindakan yang melanggar norma atau aturan yang telah ditetapkan Allah SWT. Al-Quran menceritakan 10 macam dosa-dosa besar yang di lakuakn oleh manusia dan Allah SWT memberikan ancaman yang keras kepada mereka yang melanggar ketetapan AllahSWT.

*1. Syirik (Menyekutukan Allah SWT).*

Allah SWT berfirman maksudnya :
_”Sesungguhnya Allah tidak akan mengampuni dosa syirik, dan Dia mengampuni segala dosa yang selain dari (syirik) itu, bagi siapa yang dikehendaki-Nya”._
(Surah An Nisaa ayat 48).

Dan Allah SWT berfirman maksudnya :
_”Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya syurga”._
(Surah Al Maidah ayat 72)

*2. Berputus asa dari mendapatkan rahmat Allah SWT.*

Allah SWT berfirman maksudnya :
_”Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir”._
(Surah Yusuf ayat 87).

*3. Merasa aman dari ancaman Allah SWT.*

Allah SWT berfirman maksudnya :
_”Tiadalah yang merasa aman dari azab Allah kecuali orang-orang yang merugi.”_
(Surah Al A’raaf ayat 99)

*4. Berbuat derhaka kepada kedua orang tua.*

Allah SWT mensifati orang yang berbuat durhaka kepada kedua orang tuanya sebagai orang yang jabbaar syaqiy ‘orang yang sombong lagi celaka’.

Allah SWT berfirman maksudnya :
_”Dan berbakti kepada ibuku, dan Dia tidak menjadikan aku seorang yang sombong lagi celaka”._
(Surah Maryam ayat 32).

*5. Membunuh.manusia tanpa di benarkan.*

Allah SWT berfirman maksudnya :
_”Dan barangsiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya ialah Jahannam, kekal ia di dalamnya”._
(Surah An Nisaa ayat 93).

*6. Menuduh wanita baik-baik berbuat zina.*

Allah SWT berfirman maksudnya :
_”Sesungguhnya orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik, yang lengah lagi beriman (berbuat zina), mereka kena laknat di dunia dan akhirat, dan bagi mereka azab yang besar”._
(Surah An Nuur ayat 23)

*7. Memakan riba.*

Allah SWT berfirman maksudnya:
_”Orang-orang yang makan (mengambil) riba tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantaran (tekanan) penyakit gila”._
(Surah Al Baqarah ayat 275)

*8. Lari dari medan pertempuran.*

Maksudnya, saat kaum Muslimin diserang oleh musuh mereka, dan kaum Muslimin maju mempertahankan diri dari serangan musuh itu, kemudian ada seseorang individu Muslim yang melarikan diri dari pertempuran itu.

Allah SWT berfirman maksudnya :
_”Barangsiapa yang membelakangi mereka (mundur) di waktu itu, kecuali berbelok untuk (siasat) perang atau hendak menggabungkan diri dengan pasukan yang lain, maka sesungguhnya orang itu kembali dengan membawa kemurkaan dari Allah, dan tempatnya ialah neraka Jahannam. Dan amat buruklah tempat kembalinya”._
(Surah Al Anfaal ayat 16)

*9. Memakan harta anak yatim.*

Allah SWT berfirman maksudnya :
_”Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu menelan api sepenuh perutnya dan mereka akan masuk ke dalam api yang menyala-nyala (neraka)”._
(Surah An Nisaa ayat 10)

*10. Berbuat zina.*

Allah SWT berfirman maksudnya :
_”..dan tidak berzina dan barangsiapa yang melakukan demikian itu, nescaya dia mendapat (pembalasan) dosa (nya), (yakni) akan dilipat gandakan azab untuknya pada hari kiamat dan dia akan kekal dalam azab itu dalam keadaan terhina”._
(Surah Al Furqaan ayat 68-69)

*Cara menghapus dosa besar:*

Di dalam Al Quran di sebutkan bahawa Allah akan mengampunkan semua dosa kecuali syirik . Orang yang syirik jika nak bertaubat kena mengucap dua kalimah syahadah dan bertaubat nasuha. Selain daripada dosa syirik perlu dengan taubat nasuha dan berusaha sekuat tenaga untuk tidak mengulangi perbuatan dosa tersebut insya Allah akan diampunkan dan apabila dosa yang berkaitan dengan manusia misalnya menzalimi manusia maka harus meminta maaf kepada orang yang di zalimi.

Shadaqallahul’azhim.
والله أعلم بالصواب
Waallahu A’lam Bish Shawab
(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang sebenarnya)

Q2016

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHHI WABARAKATUH

RAYUAN BAGI MENYEMPURNAKAN

BEBERAPA BAHAGIAN QURBAN YANG  BELUM LENGKAP.

KAMI IHYA ASSUNNAH SOLUTION INGIN MENARIK PERHATIAN KAUM MUSLIMIN DAN MUSLIMAT BERKAITAN DENGAN IBADAH QURBAN 2017M/1438H DI BUMI SELATAN KEMBOJA ADALAH DENGAN NILAI RM 380 SATU BAHAGIAN.

IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI PUSAT-PUSAT PENGAJIAN, PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM DAN DI MASJID YANG TERLETAK DI PEDALAMAN YANG AMAT MEMERLUKAN.

BERIKUT ADALAH SENARAI PENYERTAAN TERKINI :

LEMBU PERTAMA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH NURUL IHSAN, KAMPOT :

1.1-HASLINA BINTI ISMAIL.

1.2-KAMALIAH BT MAHMOOD.

1.3-MUHAMMAD AMSYAR HAZIM BIN SUHAIMI.

1.4-MUHAMMAD DZUL FAKAR AIMAN BIN SUHAIMI.

1.5-MOHAMMED NAZRI BIN HAMZAH.

1.6-SAID BIN CHE MAT.

1.7-SHAMSIAH BT ABDUL MAJID.

AQIQAH : DARIA SUFI NUR SUMAYYA RM700

LEMBU KEDUA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH AL-HUSAINI, KG. MOLEKUL, KAMPOT, SELATAN KEMBOJA.

2.1-NOR HASHIMAH BT ABDULLAH.

2.2-TENGKU-PONDOK P.TUMBOH.

2.3-RAHMAH NOORDIN

2.4-MEHDI RIAZI.

2.5-SALMAN RIAZI.

2.6-AMIR MOHD HELMI.

2.7-PIAH BINTI LELA SUTAN.

LEMBU KE TIGA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MASJID ISMAILI, THOL TENG, KAMPOT,SELATAN KEMBOJA.

3.1-HAMBA ALLAH.

3.2- SITI NADIAH BT SAMSUDDIN.

3.3- KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

3.4- KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

3.5- KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

3.6- KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

3.7-KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.
Jumlah Penyertaan terkini, (16/8/2017) Mohon Para Sahabat Yang Budiman Melengkapkan Baki Bahagian Yang Belum Mendapat Penyertaan.

LEMBU KE EMPAT, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH MAHMUD MAHYUDDIN, KAMPOT,SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE LIMA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MASJID HAKIM HASSAN, KG. SOM,SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE ENAM, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI PUSAT BAHASA ARAB AL-UMRIAH, KOH KONG,SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE TUJUH, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH IMAN TARBAWI, KOH KONG, SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE LAPAN, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI PERKAMPUNGAN MUALLAF YANG AMAT MISKIN , KG. TURKI, KOH KONG, SELATAN KEMBOJA.

Kami juga menerima sumbangan untuk disalurkan kepada masyarakat Islam Selatan Kemboja yang amat-amat memerlukan.

Kepada yang berminat sila hubungi atau WhatsApp ke nombor *019-9576237* (Ustaz Amin).

Tarikh tutup 24 Ogos 2017 – Sila hantar salinan slip bank in tuan-puan kepada kami melalui gmail ihyaassunnah68@gmail.com setelah tuan-puan membuat bayaran ke akaun Maybank 553131011505. Jutaan Terima kasih Diatas Sumbangan dan Sokongan Tuan-puan yang berterusan kepada kami.

Mohon Ihsan Para Sahabat Yang Budiman Untuk Sama-Sama Menyampaikan Risalah Ini Kepada Waris Terdekat dan Sahabat Handai. Jutaan Terima Kasih Diatas Keprihatinan Semua Pihak.

Kunjungi Kami Di laman Ini:

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/…/program-qurban-…/

Sila kunjungi laman berikut untuk mengetahui aktiviti kebajikan kami di bumi Kemboja :

https://wordpress.com/…/muslimcambodiablog.wordpress.c…/1160

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/…/pengenalan-akti…/

Warga Islam Kemboja mati disebabkan kurang zat dalam pemakanan

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/2017

 

Dengan nilai RM380 bersama niat yang penuh ikhlas beribadat di Jalan Allah, akan mendapat pahala yang tidak mampu dihitung oleh akal manusia. Dengan penuh keyakinan bersandarkan hadis melalui perawi Zaid bin Arqam R.A. meriwayatkan (maksudnya): “Para sahabat Rasulullah bertanya: ‘Wahai Rasulullah! Apakah yang ada pada qurban itu?’ Rasulullah menjawab: ‘Ia adalah sunnah bapa kamu Ibrahim’. Mereka berkata: ‘Apa yang akan kami perolehi darinya wahai Rasulullah?’ Rasulullah menjawab: ‘Bagi setiap helai rambut satu kebajikan’. Mereka berkata: ‘Bagaimana pula dengan bulu wahai Rasulullah?’ Rasulullah menjawab: ‘Bagi setiap helai bulu satu kebajikan.’” (Hadith riwayat Ibnu Majah)

Bantulah Tuan, Puan Mampu Menggerakkan Segala Program Kearah Membina Ummah Yang Mencintai Allah SWT Dan Meneladani Sunnah Rasulullah SAW. Diantara Program Yang Telah Kami Telah Kendalikan Adalah Seperti Berikut :

1- Membiayai 70 Anak Yatim – Markaz Umar Al-Khattab-

Daerah Kg. Som.

2- Membiayai 9 Orang Muallim – Markaz Bahasa Arab Al-Umriah-

Daerah Koh Kong.

3- Membiayai 7 Orang Muallim- Madrasah Nurul Ihsan-Daerah Kampot.

4- Membiayai 6 Orang Muallim –Madrasah Mahmud Mahyuddin-

Daerah Kampot.

5- Membiayai 2 Orang Muallim- Markaz Iman Tarbawi-

Daerah Koh Kong.

6- Menghulurkan Sumbangan 92 Mahasiswa Dan Mahasiswi Islam

Kemboja Di Universiti  Fatoni,Thailand.

7- Ratusan Warga Muallaf, Dan Fakir Miskin Di 3 Daerah Selatan

Kemboja

(Kampot,Kg.Som & Koh Kong).

8- Menghulurkan Sumbangan Kepada Para Imam Dan Guru Agama Di

Masjid-Masjid Di Tiga Buah Daerah Di Selatan Kemboja.

Jutaan terima kasih diatas sumbangan dan sokongan yang berterusan dari Insan-Insan Mulia dari Malaysia, Singapore, Brunei dan Indonesia, In Sya  Allah sumbangan anda akan kami sempurnakan di hari yang mulia di Hari Raya Aidil Adha melalui wakil Mahsiswa dan Mahasiswi Universiti Fatoni, para imam, para pendakwah dan para ustaz yang telah menabur jasa di bumi Kemboja- In Sya Allah.

 

Keindahan Pelangi

Image may contain: sky and outdoor

Image may contain: outdoor, nature and text

Image may contain: sky, outdoor, text and nature

Image may contain: outdoor and nature

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHHI WABARAKATUH

RAYUAN BAGI MENYEMPURNAKAN

BEBERAPA BAHAGIAN QURBAN YANG  BELUM LENGKAP.

KAMI IHYA ASSUNNAH SOLUTION INGIN MENARIK PERHATIAN KAUM MUSLIMIN DAN MUSLIMAT BERKAITAN DENGAN IBADAH QURBAN 2017M/1438H DI BUMI SELATAN KEMBOJA ADALAH DENGAN NILAI RM 380 SATU BAHAGIAN.

IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI PUSAT-PUSAT PENGAJIAN, PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM DAN DI MASJID YANG TERLETAK DI PEDALAMAN YANG AMAT MEMERLUKAN.

BERIKUT ADALAH SENARAI PENYERTAAN TERKINI :

LEMBU PERTAMA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH NURUL IHSAN, KAMPOT :

1.1-HASLINA BINTI ISMAIL.

1.2-MOHD NOR BIN YAAKUB.

1.3-MUHAMMAD AMSYAR HAZIM BIN SUHAIMI.

1.4-MUHAMMAD DZUL FAKAR AIMAN BIN SUHAIMI.

1.5-MOHAMMED NAZRI BIN HAMZAH.

1.6-SAID BIN CHE MAT.

1.7-SHAMSIAH BT ABDUL MAJID.

LEMBU KEDUA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH AL-HUSAINI, KG. MOLEKUL, KAMPOT, SELATAN KEMBOJA.

2.1-NOR HASHIMAH BT ABDULLAH.

2.2-TENGKU-PONDOK P.TUMBOH.

2.3-RAHMAH NOORDIN

2.4-MEHDI RIAZI.

2.5-SALMAN RIAZI.

2.6-AMIR MOHD HELMI.

2.7-PIAH BINTI LELA SUTAN.

LEMBU KE TIGA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MASJID ISMAILI, THOL TENG, KAMPOT,SELATAN KEMBOJA.

3.1-HAMBA ALLAH.

3.2- KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

3.3- KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

3.4- KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

3.5- KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

3.6- KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

3.7-KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

Jumlah Penyertaan terkini, (16/8/2017) Mohon Para Sahabat Yang Budiman Melengkapkan Baki Bahagian Yang Belum Mendapat Penyertaan.

LEMBU KE EMPAT, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH MAHMUD MAHYUDDIN, KAMPOT,SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE LIMA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MASJID HAKIM HASSAN, KG. SOM,SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE ENAM, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI PUSAT BAHASA ARAB AL-UMRIAH, KOH KONG,SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE TUJUH, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH IMAN TARBAWI, KOH KONG, SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE LAPAN, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI PERKAMPUNGAN MUALLAF YANG AMAT MISKIN , KG. TURKI, KOH KONG, SELATAN KEMBOJA.

Kami juga menerima sumbangan untuk disalurkan kepada masyarakat Islam Selatan Kemboja yang amat-amat memerlukan.

Kepada yang berminat sila hubungi atau WhatsApp ke nombor *019-9576237* (Ustaz Amin).

Tarikh tutup 24 Ogos 2017 – Sila hantar salinan slip bank in tuan-puan kepada kami melalui gmail ihyaassunnah68@gmail.com setelah tuan-puan membuat bayaran ke akaun Maybank 553131011505. Jutaan Terima kasih Diatas Sumbangan dan Sokongan Tuan-puan yang berterusan kepada kami.

Mohon Ihsan Para Sahabat Yang Budiman Untuk Sama-Sama Menyampaikan Risalah Ini Kepada Waris Terdekat dan Sahabat Handai. Jutaan Terima Kasih Diatas Keprihatinan Semua Pihak.

Kunjungi Kami Di laman Ini:

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/…/program-qurban-…/

Sila kunjungi laman berikut untuk mengetahui aktiviti kebajikan kami di bumi Kemboja :

https://wordpress.com/…/muslimcambodiablog.wordpress.c…/1160

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/…/pengenalan-akti…/

Warga Islam Kemboja mati disebabkan kurang zat dalam pemakanan

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/2017

Dengan nilai RM380 bersama niat yang penuh ikhlas beribadat di Jalan Allah, akan mendapat pahala yang tidak mampu dihitung oleh akal manusia. Dengan penuh keyakinan bersandarkan hadis melalui perawi Zaid bin Arqam R.A. meriwayatkan (maksudnya): “Para sahabat Rasulullah bertanya: ‘Wahai Rasulullah! Apakah yang ada pada qurban itu?’ Rasulullah menjawab: ‘Ia adalah sunnah bapa kamu Ibrahim’. Mereka berkata: ‘Apa yang akan kami perolehi darinya wahai Rasulullah?’ Rasulullah menjawab: ‘Bagi setiap helai rambut satu kebajikan’. Mereka berkata: ‘Bagaimana pula dengan bulu wahai Rasulullah?’ Rasulullah menjawab: ‘Bagi setiap helai bulu satu kebajikan.’” (Hadith riwayat Ibnu Majah)

Bantulah Tuan, Puan Mampu Menggerakkan Segala Program Kearah Membina Ummah Yang Mencintai Allah SWT Dan Meneladani Sunnah Rasulullah SAW. Diantara Program Yang Telah Kami Telah Kendalikan Adalah Seperti Berikut :

1- Membiayai 70 Anak Yatim – Markaz Umar Al-Khattab-

Daerah Kg. Som.

2- Membiayai 9 Orang Muallim – Markaz Bahasa Arab Al-Umriah-

Daerah Koh Kong.

3- Membiayai 7 Orang Muallim- Madrasah Nurul Ihsan-Daerah Kampot.

4- Membiayai 6 Orang Muallim –Madrasah Mahmud Mahyuddin-

Daerah Kampot.

5- Membiayai 2 Orang Muallim- Markaz Iman Tarbawi-

Daerah Koh Kong.

6- Menghulurkan Sumbangan 92 Mahasiswa Dan Mahasiswi Islam

Kemboja Di Universiti  Fatoni,Thailand.

7- Ratusan Warga Muallaf, Dan Fakir Miskin Di 3 Daerah Selatan

Kemboja

(Kampot,Kg.Som & Koh Kong).

8- Menghulurkan Sumbangan Kepada Para Imam Dan Guru Agama Di

Masjid-Masjid Di Tiga Buah Daerah Di Selatan Kemboja.

Jutaan terima kasih diatas sumbangan dan sokongan yang berterusan, In Sya  Allah sumbangan anda akan kami sempurnakan di hari yang mulia di Hari Raya Aidil Adha melalui wakil Mahsiswa dan Mahasiswi Universiti Fatoni, para imam, para pendakwah dan para ustaz yang telah menabur jasa di bumi Kemboja- In Sya Allah.

 

Rasa Bersyukur

Image may contain: plant, flower and text

Image may contain: flower and text

Image may contain: plant, flower, text, nature and outdoor

Bujurk Toman

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHHI WABARAKATUH

RAYUAN BAGI MENYEMPURNAKAN

BEBERAPA BAHAGIAN QURBAN YANG  BELUM LENGKAP.

KAMI IHYA ASSUNNAH SOLUTION INGIN MENARIK PERHATIAN KAUM MUSLIMIN DAN MUSLIMAT BERKAITAN DENGAN IBADAH QURBAN 2017M/1438H DI BUMI SELATAN KEMBOJA ADALAH DENGAN NILAI RM 380 SATU BAHAGIAN.

IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI PUSAT-PUSAT PENGAJIAN, PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM DAN DI MASJID YANG TERLETAK DI PEDALAMAN YANG AMAT MEMERLUKAN.

BERIKUT ADALAH SENARAI PENYERTAAN TERKINI :

LEMBU PERTAMA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH NURUL IHSAN, KAMPOT :

1.1-HASLINA BINTI ISMAIL.

1.2-MOHD NOR BIN YAAKUB.

1.3-MUHAMMAD AMSYAR HAZIM BIN SUHAIMI.

1.4-MUHAMMAD DZUL FAKAR AIMAN BIN SUHAIMI.

1.5-MOHAMMED NAZRI BIN HAMZAH.

1.6-SAID BIN CHE MAT.

1.7-SHAMSIAH BT ABDUL MAJID.

LEMBU KEDUA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH AL-HUSAINI, KG. MOLEKUL, KAMPOT, SELATAN KEMBOJA.

2.1-NOR HASHIMAH BT ABDULLAH.

2.2-TENGKU-PONDOK P.TUMBOH.

2.3-RAHMAH NOORDIN

2.4-MEHDI RIAZI.

2.5-SALMAN RIAZI.

2.6-AMIR MOHD HELMI.

2.7-PIAH BINTI LELA SUTAN.

LEMBU KE TIGA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MASJID ISMAILI, THOL TENG, KAMPOT,SELATAN KEMBOJA.

3.1-HAMBA ALLAH.

3.2- KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

3.3- KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

4.4- KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

5.5- KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

6.6- KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

7.7-KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

Jumlah Penyertaan terkini, (16/8/2017) Mohon Para Sahabat Yang Budiman Melengkapkan Baki Bahagian Yang Belum Mendapat Penyertaan.

LEMBU KE EMPAT, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH MAHMUD MAHYUDDIN, KAMPOT,SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE LIMA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MASJID HAKIM HASSAN, KG. SOM,SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE ENAM, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI PUSAT BAHASA ARAB AL-UMRIAH, KOH KONG,SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE TUJUH, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH IMAN TARBAWI, KOH KONG, SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE LAPAN, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI PERKAMPUNGAN MUALLAF YANG AMAT MISKIN , KG. TURKI, KOH KONG, SELATAN KEMBOJA.

Kami juga menerima sumbangan untuk disalurkan kepada masyarakat Islam Selatan Kemboja yang amat-amat memerlukan.

Kepada yang berminat sila hubungi atau WhatsApp ke nombor *019-9576237* (Ustaz Amin).

Tarikh tutup 24 Ogos 2017 – Sila hantar salinan slip bank in tuan-puan kepada kami melalui gmail ihyaassunnah68@gmail.com setelah tuan-puan membuat bayaran ke akaun Maybank 553131011505. Jutaan Terima kasih Diatas Sumbangan dan Sokongan Tuan-puan yang berterusan kepada kami.

Mohon Ihsan Para Sahabat Yang Budiman Untuk Sama-Sama Menyampaikan Risalah Ini Kepada Waris Terdekat dan Sahabat Handai. Jutaan Terima Kasih Diatas Keprihatinan Semua Pihak.

Kunjungi Kami Di laman Ini:

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/…/program-qurban-…/

Sila kunjungi laman berikut untuk mengetahui aktiviti kebajikan kami di bumi Kemboja :

https://wordpress.com/…/muslimcambodiablog.wordpress.c…/1160

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/…/pengenalan-akti…/

Warga Islam Kemboja mati disebabkan kurang zat dalam pemakanan

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/2017

Dengan nilai RM380 bersama niat yang penuh ikhlas beribadat di Jalan Allah, akan mendapat pahala yang tidak mampu dihitung oleh akal manusia. Dengan penuh keyakinan bersandarkan hadis melalui perawi Zaid bin Arqam R.A. meriwayatkan (maksudnya): “Para sahabat Rasulullah bertanya: ‘Wahai Rasulullah! Apakah yang ada pada qurban itu?’ Rasulullah menjawab: ‘Ia adalah sunnah bapa kamu Ibrahim’. Mereka berkata: ‘Apa yang akan kami perolehi darinya wahai Rasulullah?’ Rasulullah menjawab: ‘Bagi setiap helai rambut satu kebajikan’. Mereka berkata: ‘Bagaimana pula dengan bulu wahai Rasulullah?’ Rasulullah menjawab: ‘Bagi setiap helai bulu satu kebajikan.’” (Hadith riwayat Ibnu Majah)

Bantulah Tuan, Puan Mampu Menggerakkan Segala Program Kearah Membina Ummah Yang Mencintai Allah SWT Dan Meneladani Sunnah Rasulullah SAW. Diantara Program Yang Telah Kami Telah Kendalikan Adalah Seperti Berikut :

1- Membiayai 70 Anak Yatim – Markaz Umar Al-Khattab-

Daerah Kg. Som.

2- Membiayai 9 Orang Muallim – Markaz Bahasa Arab Al-Umriah-

Daerah Koh Kong.

3- Membiayai 7 Orang Muallim- Madrasah Nurul Ihsan-Daerah Kampot.

4- Membiayai 6 Orang Muallim –Madrasah Mahmud Mahyuddin-

Daerah Kampot.

5- Membiayai 2 Orang Muallim- Markaz Iman Tarbawi-

Daerah Koh Kong.

6- Menghulurkan Sumbangan 92 Mahasiswa Dan Mahasiswi Islam

Kemboja Di Universiti  Fatoni,Thailand.

7- Ratusan Warga Muallaf, Dan Fakir Miskin Di 3 Daerah Selatan

Kemboja

(Kampot,Kg.Som & Koh Kong).

8- Menghulurkan Sumbangan Kepada Para Imam Dan Guru Agama Di

Masjid-Masjid Di Tiga Buah Daerah Di Selatan Kemboja.

Jutaan terima kasih diatas sumbangan dan sokongan yang berterusan, In Sya  Allah sumbangan anda akan kami sempurnakan di hari yang mulia di Hari Raya Aidil Adha melalui wakil Mahsiswa dan Mahasiswi Universiti Fatoni, para imam, para pendakwah dan para ustaz yang telah menabur jasa di bumi Kemboja- In Sya Allah.

 

AL QURAN & UMUR

Photo

Photo

 

*R E N U N G A N BERSAMA IHYA ASSUNNAH SOLUTION *

*AL QURAN & UMUR*

*Berkata Abdul Malik bin Umair:*

*”Satu-satunya manusia yang tidak tua* adalah orang yang selalu membaca Al-qur’an”.

*”Manusia yang paling jernih akalnya* adalah para pembaca Al-qur’an”.

*Berkata Al-imam Qurtubi :*
“Barang siapa yang membaca Al-qur’an, maka Allah akan menjadikan ingatannya segar meskipun umurnya telah mencapai 100 tahun”.

*Imam besar Ibrahim al-Maqdisi memberikan wasiat pada muridnya Abbas bin Abdi Daim rahimahullah.*

“Perbanyaklah membaca *Al-qur’an* jangan pernah kau tinggalkan, kerana sesungguhnya setiap yang kamu inginkan akan di mudahkan setara dengan yang kamu baca”.

*Berkata Ibnu Solah :*

“Bahwasannya para Malaikat tidak diberi keutama’an untuk membaca *Al-qur’an*, maka oleh karena itu para Malaikat bersemangat untuk selalu mendengar saja dari baca’an manusia”.

*Berkata Abu Zanad :*

“Di tengah malam, aku keluar menuju masjid Rasulullah shallallaahu alaihi wa sallam sungguh tidak ada satu rumahpun yang aku lewati melainkan pada nya ada yang membaca *Al-qur’an”.*

*Berkata Shaikhul Islam ibnu Taimiyyah:*

“Tidak ada sesuatu yang lebih bisa memberikan nutrisi otak, kesegaran jiwa, dan kesehatan tubuh serta mencakup segala kebahagiaan melebihi dari orang yang selalu melihat kitabullah ta’ala”.

“Bergantunglah pada Alqur’an niscaya kau akan mendapatkan keberkahan”.

*Berkata sebagian ahli tafsir :*

“Manakala kita menyibukkan diri dengan *Al-qur’an* maka kita akan di banjiri oleh sejuta keberkahan dan kebaikan di dunia”.

“Kami memohon kepada *Allah* agar mberikan taufiqnya kepada Kami dan semua yang membaca tulisan ini untuk selalu membaca *Al-qur’an* dan mengamalkan kandungannya”.

Bila anda Cinta pada *Alqur’an* maka sebarkanlah. Demi *Allah,* sekian banyak orang yang membaca *Alqur’an* maka pahala akan mengalir pd anda.

*Umur kita terlalu singkat*
… hingga *ALLAH* kurniakan *lailatul qadar* untuk menambah umur amal.

*Umur kita terlalu singkat*
… *ALLAH* pinta *bersilatulrahim* untuk memanjangkannya.

*Umur kita terlalu singkat*
… *ALLAH* kurniakan *Puasa Enam hari* di bln Syawal spt berpuasa setahun.

*Umur kita terlalu singkat*
… *ALLAH* kurniakan *baca Surah Al-Ikhlas* spt membaca sepertiga *Al-Quran*.

*Umur kita terlalu singkat*
… ALLAH kurniakan *Sholat di Masjidil Haram* spt sholat 100 ribu lebih di masjid lain.

*Umur kita terlalu singkat*
… ALLAH kurniakan *Sholat berjemaah* nilainya 27x lebih drpd sholat sendirian.

*Umur kita terlalu singkat*
… ALLAH kurniakan *Sholat sunat di rumah* nilainya 25x lebih dpd sholat dilihat mata orang

*Hidup ini terlalu singkat*
… ALLAH kurniakan *satu huruf bacaan Al-Quran* dgn 10 pahala/kebaikan.

*Hidup ini terlalu singkat*
…ALLAH kurniakan siapa yg *beramal jariyah, berbagi ilmu yg bermanafaat, dan menjadikan anak2nya yg soleh,* pahalanya akan terus mengalir ke alam kuburnya.

Wahai diri…, *usia umat Nabi Muhammad Saw. rata2 hanya 63 – 65* tahun. Kalau saat ini usia kita *Sdh 45 th,* paling lama *20 th* lagi Malaikat Al Maut akan menjemput kita..

Bacalah Al Quran kerana sesungguhnya ia akan datang sebagai pembawa syafaat kepada si pembacanya ~HR Muslim~

*HIDUP INI TERLALU SINGKAT… JANGANLAH DISIA-SIAKAN KESEMPATAN YG DIBERIKAN ALLAH SWT. …*
Baarokalloh……

 

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHHI WABARAKATUH

RAYUAN BAGI MENYEMPURNAKAN

BEBERAPA BAHAGIAN QURBAN YANG  BELUM LENGKAP.

KAMI IHYA ASSUNNAH SOLUTION INGIN MENARIK PERHATIAN KAUM MUSLIMIN DAN MUSLIMAT BERKAITAN DENGAN IBADAH QURBAN 2017M/1438H DI BUMI SELATAN KEMBOJA ADALAH DENGAN NILAI RM 380 SATU BAHAGIAN.

IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI PUSAT-PUSAT PENGAJIAN, PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM DAN DI MASJID YANG TERLETAK DI PEDALAMAN YANG AMAT MEMERLUKAN.

BERIKUT ADALAH SENARAI PENYERTAAN TERKINI :

LEMBU PERTAMA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH NURUL IHSAN, KAMPOT :

1.1-HASLINA BINTI ISMAIL.

1.2-MOHD NOR BIN YAAKUB.

1.3-MUHAMMAD AMSYAR HAZIM BIN SUHAIMI.

1.4-MUHAMMAD DZUL FAKAR AIMAN BIN SUHAIMI.

1.5-MOHAMMED NAZRI BIN HAMZAH.

1.6-SAID BIN CHE MAT.

1.7-SHAMSIAH BT ABDUL MAJID.

LEMBU KEDUA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH AL-HUSAINI, KG. MOLEKUL, KAMPOT, SELATAN KEMBOJA.

2.1-NOR HASHIMAH BT ABDULLAH.

2.2-TENGKU-PONDOK P.TUMBOH.

2.3-HAMBA ALLAH.

2.4-KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

2.5-KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

2.6-KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

2.7-KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

Jumlah Penyertaan terkini, (12/8/2017) Mohon Para Sahabat Yang Budiman Melengkapkan Baki Bahagian Yang Belum Mendapat Penyertaan.

LEMBU KE TIGA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MASJID ISMAILI, THOL TENG, KAMPOT,SELATAN KEMBOJA.

LEMBU KE EMPAT, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH MAHMUD MAHYUDDIN, KAMPOT,SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE LIMA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MASJID HAKIM HASSAN, KG. SOM,SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE ENAM, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI PUSAT BAHASA ARAB AL-UMRIAH, KOH KONG,SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE TUJUH, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH IMAN TARBAWI, KOH KONG, SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE LAPAN, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI PERKAMPUNGAN MUALLAF YANG AMAT MISKIN , KG. TURKI, KOH KONG, SELATAN KEMBOJA.

Kami juga menerima sumbangan untuk disalurkan kepada masyarakat Islam Selatan Kemboja yang amat-amat memerlukan.

Kepada yang berminat sila hubungi atau WhatsApp ke nombor *019-9576237* (Ustaz Amin).

Tarikh tutup 25 Ogos 2017 – Sila hantar salinan slip bank in tuan-puan kepada kami melalui gmail ihyaassunnah68@gmail.com setelah tuan-puan membuat bayaran ke akaun Maybank 553131011505. Jutaan Terima kasih Diatas Sumbangan dan Sokongan Tuan-puan yang berterusan kepada kami.

Mohon Ihsan Para Sahabat Yang Budiman Untuk Sama-Sama Menyampaikan Risalah Ini Kepada Waris Terdekat dan Sahabat Handai. Jutaan Terima Kasih Diatas Keprihatinan Semua Pihak.

Kunjungi Kami Di laman Ini:

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/…/program-qurban-…/

Sila kunjungi laman berikut untuk mengetahui aktiviti kebajikan kami di bumi Kemboja :

https://wordpress.com/…/muslimcambodiablog.wordpress.c…/1160

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/…/pengenalan-akti…/

Warga Islam Kemboja mati disebabkan kurang zat dalam pemakanan

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/2017

Dengan nilai RM380 bersama niat yang penuh ikhlas beribadat di Jalan Allah, akan mendapat pahala yang tidak mampu dihitung oleh akal manusia. Dengan penuh keyakinan bersandarkan hadis melalui perawi Zaid bin Arqam R.A. meriwayatkan (maksudnya): “Para sahabat Rasulullah bertanya: ‘Wahai Rasulullah! Apakah yang ada pada qurban itu?’ Rasulullah menjawab: ‘Ia adalah sunnah bapa kamu Ibrahim’. Mereka berkata: ‘Apa yang akan kami perolehi darinya wahai Rasulullah?’ Rasulullah menjawab: ‘Bagi setiap helai rambut satu kebajikan’. Mereka berkata: ‘Bagaimana pula dengan bulu wahai Rasulullah?’ Rasulullah menjawab: ‘Bagi setiap helai bulu satu kebajikan.’” (Hadith riwayat Ibnu Majah)

Diantara Program Yang Telah Kami Telah Kendalikan Adalah Seperti Berikut :

1- Membiayai 70 Anak Yatim – Markaz Umar Al-Khattab-

Daerah Kg. Som.

2- Membiayai 9 Orang Muallim – Markaz Bahasa Arab Al-Umriah-

Daerah Koh Kong.

3- Membiayai 7 Orang Muallim- Madrasah Nurul Ihsan-Daerah Kampot.

4- Membiayai 6 Orang Muallim –Madrasah Mahmud Mahyuddin-

Daerah Kampot.

5- Membiayai 2 Orang Muallim- Markaz Iman Tarbawi-

Daerah Koh Kong.

6- Menghulurkan Sumbangan 92 Mahasiswa Dan Mahasiswi Islam

Kemboja Di Universiti  Fatoni,Thailand.

7- Ratusan Warga Muallaf, Dan Fakir Miskin Di 3 Daerah Selatan

Kemboja

(Kampot,Kg.Som & Koh Kong).

8- Menghulurkan Sumbangan Kepada Para Imam Dan Guru Agama Di

Masjid-Masjid Di Tiga Buah Daerah Di Selatan Kemboja.

Muhasabah Diri

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

Q2016

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHHI WABARAKATUH

RAYUAN BAGI MENYEMPURNAKAN BEBERAPA BAHAGIAN QURBAN YANG  BELUM LENGKAP.

KAMI IHYA ASSUNNAH SOLUTION INGIN MENARIK PERHATIAN KAUM MUSLIMIN DAN MUSLIMAT BERKAITAN DENGAN IBADAH QURBAN 2017M/1438H DI BUMI SELATAN KEMBOJA ADALAH DENGAN NILAI RM 380 SATU BAHAGIAN.

IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI PUSAT-PUSAT PENGAJIAN, PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM DAN DI MASJID YANG TERLETAK DI PEDALAMAN YANG AMAT MEMERLUKAN.

BERIKUT ADALAH SENARAI PENYERTAAN TERKINI :

LEMBU PERTAMA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH NURUL IHSAN, KAMPOT :

1.1-HASLINA BINTI ISMAIL.

1.2-MOHD NOR BIN YAAKUB.

1.3-MUHAMMAD AMSYAR HAZIM BIN SUHAIMI.

1.4-MUHAMMAD DZUL FAKAR AIMAN BIN SUHAIMI.

1.5-MOHAMMED NAZRI BIN HAMZAH.

1.6-SAID BIN CHE MAT.

1.7-SHAMSIAH BT ABDUL MAJID.

LEMBU KEDUA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH AL-HUSAINI, KG. MOLEKUL, KAMPOT, SELATAN KEMBOJA.

2.1-NOR HASHIMAH BT ABDULLAH.

2.2-TENGKU-PONDOK P.TUMBOH.

2.3-HAMBA ALLAH.

2.4-KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

2.5-KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

2.6-KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

2.7-KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

Jumlah Penyertaan terkini, (12/8/2017) Mohon Para Sahabat Yang Budiman Melengkapkan Baki Bahagian Yang Belum Mendapat Penyertaan.

LEMBU KE TIGA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MASJID ISMAILI, THOL TENG, KAMPOT,SELATAN KEMBOJA.

LEMBU KE EMPAT, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH MAHMUD MAHYUDDIN, KAMPOT,SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE LIMA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MASJID HAKIM HASSAN, KG. SOM,SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE ENAM, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI PUSAT BAHASA ARAB AL-UMRIAH, KOH KONG,SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE TUJUH, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH IMAN TARBAWI, KOH KONG, SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE LAPAN, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI PERKAMPUNGAN MUALLAF YANG AMAT MISKIN , KG. TURKI, KOH KONG, SELATAN KEMBOJA.

Kami juga menerima sumbangan untuk disalurkan kepada masyarakat Islam Selatan Kemboja yang amat-amat memerlukan.

Kepada yang berminat sila hubungi atau WhatsApp ke nombor *019-9576237* (Ustaz Amin).

Tarikh tutup 25 Ogos 2017 – Sila hantar salinan slip bank in tuan-puan kepada kami melalui gmail ihyaassunnah68@gmail.com setelah tuan-puan membuat bayaran ke akaun Maybank 553131011505. Jutaan Terima kasih Diatas Sumbangan dan Sokongan Tuan-puan yang berterusan kepada kami.

Mohon Ihsan Para Sahabat Yang Budiman Untuk Sama-Sama Menyampaikan Risalah Ini Kepada Waris Terdekat dan Sahabat Handai. Jutaan Terima Kasih Diatas Keprihatinan Semua Pihak.

Kunjungi Kami Di laman Ini:

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/…/program-qurban-…/

Sila kunjungi laman berikut untuk mengetahui aktiviti kebajikan kami di bumi Kemboja :

https://wordpress.com/…/muslimcambodiablog.wordpress.c…/1160

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/…/pengenalan-akti…/

Warga Islam Kemboja mati disebabkan kurang zat dalam pemakanan

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/2017

Dengan nilai RM380 bersama niat yang penuh ikhlas beribadat di Jalan Allah, akan mendapat pahala yang tidak mampu dihitung oleh akal manusia. Dengan penuh keyakinan bersandarkan hadis melalui perawi Zaid bin Arqam R.A. meriwayatkan (maksudnya): “Para sahabat Rasulullah bertanya: ‘Wahai Rasulullah! Apakah yang ada pada qurban itu?’ Rasulullah menjawab: ‘Ia adalah sunnah bapa kamu Ibrahim’. Mereka berkata: ‘Apa yang akan kami perolehi darinya wahai Rasulullah?’ Rasulullah menjawab: ‘Bagi setiap helai rambut satu kebajikan’. Mereka berkata: ‘Bagaimana pula dengan bulu wahai Rasulullah?’ Rasulullah menjawab: ‘Bagi setiap helai bulu satu kebajikan.’” (Hadith riwayat Ibnu Majah)

 

2 Sifat Kemuliaan Seorang Mukmin

Photo

Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh
Dalam Al-Qur’an, Allah memuji secara khusus hamba-hamba-Nya yang memiliki dua sifat ini sebagai orang-orang yang boleh mengambil pelajaran ketika menyaksikan tanda-tanda kemahakuasaan Allah. Allah berfirman:

إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ

“Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kemehakuasaan Allah) bagi setiap orang yang sangat sabar dan banyak bersyukur” (QS Luqmaan: 31).

Kehidupan seorang mukmin seluruhnya bernilai kebaikan dan pahala di sisi Allah, baik dalam kondisi yang terlihat membuatnya senang ataupun susah.
Seorang hamba yang sempurna imannya akan selalu bersyukur kepada Allah ketika senang dan bersabar ketika susah, maka dalam semua keadaan dia senantiasa ridha kepada Allah dalam segala ketentuan takdir-Nya, sehingga kesusahan dan musibah yang menimpanya berubah menjadi nikmat dan anugerah baginya.

Sedangkan bagi orang yang tidak beriman akan selalu berkeluh kesah dan murka ketika ditimpa musibah, sehinnga semua dosa dan keburukan akan menimpanya, dosa di dunia karena ketidaksabaran dan ketidakridhaannya terhadap ketentuan takdir Allah, serta di akhirat mendapat siksa neraka

Keutamaan dan kebaikan dalam semua keadaan hanya akan diraih oleh orang-orang yang sempurna imannya.

Q2016

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHHI WABARAKATUH

RAYUAN BAGI MENYEMPURNAKAN

BEBERAPA BAHAGIAN QURBAN YANG  BELUM LENGKAP.

KAMI IHYA ASSUNNAH SOLUTION INGIN MENARIK PERHATIAN KAUM MUSLIMIN DAN MUSLIMAT BERKAITAN DENGAN IBADAH QURBAN 2017M/1438H DI BUMI SELATAN KEMBOJA ADALAH DENGAN NILAI RM 380 SATU BAHAGIAN.

IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI PUSAT-PUSAT PENGAJIAN, PUSAT PENJAGAAN ANAK-ANAK YATIM DAN DI MASJID YANG TERLETAK DI PEDALAMAN YANG AMAT MEMERLUKAN.

BERIKUT ADALAH SENARAI PENYERTAAN TERKINI :

LEMBU PERTAMA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH NURUL IHSAN, KAMPOT :

1.1-HASLINA BINTI ISMAIL.

1.2-MOHD NOR BIN YAAKUB.

1.3-MUHAMMAD AMSYAR HAZIM BIN SUHAIMI.

1.4-MUHAMMAD DZUL FAKAR AIMAN BIN SUHAIMI.

1.5-MOHAMMED NAZRI BIN HAMZAH.

1.6-SAID BIN CHE MAT.

1.7-SHAMSIAH BT ABDUL MAJID.

LEMBU KEDUA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH AL-HUSAINI, KG. MOLEKUL, KAMPOT, SELATAN KEMBOJA.

2.1-NOR HASHIMAH BT ABDULLAH.

2.2-TENGKU-PONDOK P.TUMBOH.

2.3-HAMBA ALLAH.

2.4-KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

2.5-KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

2.6-KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

2.7-KOSONG-BELUM ADA TEMPAHAN.

Jumlah Penyertaan terkini, (12/8/2017) Mohon Para Sahabat Yang Budiman Melengkapkan Baki Bahagian Yang Belum Mendapat Penyertaan.

LEMBU KE TIGA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MASJID ISMAILI, THOL TENG, KAMPOT,SELATAN KEMBOJA.

LEMBU KE EMPAT, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH MAHMUD MAHYUDDIN, KAMPOT,SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE LIMA, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MASJID HAKIM HASSAN, KG. SOM,SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE ENAM, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI PUSAT BAHASA ARAB AL-UMRIAH, KOH KONG,SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE TUJUH, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI MADRASAH IMAN TARBAWI, KOH KONG, SELATAN KEMBOJA. LEMBU KE LAPAN, IBADAT QURBAN AKAN DILAKSANAKAN DI PERKAMPUNGAN MUALLAF YANG AMAT MISKIN , KG. TURKI, KOH KONG, SELATAN KEMBOJA.

Kami juga menerima sumbangan untuk disalurkan kepada masyarakat Islam Selatan Kemboja yang amat-amat memerlukan.

Kepada yang berminat sila hubungi atau WhatsApp ke nombor *019-9576237* (Ustaz Amin).

Tarikh tutup 25 Ogos 2017 – Sila hantar salinan slip bank in tuan-puan kepada kami melalui gmail ihyaassunnah68@gmail.com setelah tuan-puan membuat bayaran ke akaun Maybank 553131011505. Jutaan Terima kasih Diatas Sumbangan dan Sokongan Tuan-puan yang berterusan kepada kami.

Mohon Ihsan Para Sahabat Yang Budiman Untuk Sama-Sama Menyampaikan Risalah Ini Kepada Waris Terdekat dan Sahabat Handai. Jutaan Terima Kasih Diatas Keprihatinan Semua Pihak.

Kunjungi Kami Di laman Ini:

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/…/program-qurban-…/

Sila kunjungi laman berikut untuk mengetahui aktiviti kebajikan kami di bumi Kemboja :

https://wordpress.com/…/muslimcambodiablog.wordpress.c…/1160

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/…/pengenalan-akti…/

Warga Islam Kemboja mati disebabkan kurang zat dalam pemakanan

https://muslimcambodiablog.wordpress.com/2017

Dengan nilai RM380 bersama niat yang penuh ikhlas beribadat di Jalan Allah, akan mendapat pahala yang tidak mampu dihitung oleh akal manusia. Dengan penuh keyakinan bersandarkan hadis melalui perawi Zaid bin Arqam R.A. meriwayatkan (maksudnya): “Para sahabat Rasulullah bertanya: ‘Wahai Rasulullah! Apakah yang ada pada qurban itu?’ Rasulullah menjawab: ‘Ia adalah sunnah bapa kamu Ibrahim’. Mereka berkata: ‘Apa yang akan kami perolehi darinya wahai Rasulullah?’ Rasulullah menjawab: ‘Bagi setiap helai rambut satu kebajikan’. Mereka berkata: ‘Bagaimana pula dengan bulu wahai Rasulullah?’ Rasulullah menjawab: ‘Bagi setiap helai bulu satu kebajikan.’” (Hadith riwayat Ibnu Majah)